Hiusalalla polkaistiin Ny Vuosi yrittäjänä -ohjelma käyntiin
Julkaistu ke 09 loka, 2013 14:48

Hiusalalla polkaistiin Ny Vuosi yrittäjänä -ohjelma käyntiin

Ny Vuosi yrittäjänä on valtakunnallinen opinto-ohjelma, joka tukee työelämätaitojen ja yrittäjämäisen asenteen ja toimintatavan sisäistämistä jo opiskeluaikana. Ohjelman aikana opiskelijat perustavat Ny-yrityksen, joka toimii oikean yrityksen tavoin yhden lukuvuoden ajan.

Hiusalan kolmannen vuoden opiskelijat ovat perustaneet syksyn aikana 5 Ny-yritystä ja yritysten toiminta on lähtenyt vilkkaasti käyntiin. Ensimmäinen oikea tilauskeikka yrityksille tarjoutui Kouvolan eteläisen kotihoidon hyvinvointipäivän yhteyteen. Ny-yritykset tarjosivat hyvinvointipäivään osallistuville muun muassa käsihoitoja, pikakampauksia ja päänahanhierontoja. Etukäteen tuoreet Ny-yrittäjät olivat suunnitelleet mainokset, flyerit, käyntikortit sekä hinnoitelleet tarjoamansa palvelut. Päivä sujui leppoisasti ja osittain jopa kiireisesti.

Hiusalalla Ny Vuosi yrittäjänä -opinto-ohjelma toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa ja se kuuluu osana Hiusalan yritystoiminta ja markkinointi kurssiin sekä vapaasti valittaviin opintoihin. Ksao:n liiketalouden toimipisteessä Ny-yritys toiminta on tuttua jo usean vuoden ajalta.  Hiusalan opettaja Piia Teitto innostui Ny Vuosi yrittäjänä -ohjelmasta kuullessaan viime keväänä Porvoon Amiston hiusalan opettajilta ja opiskelijoilta innostavia kommentteja positiivisesta kokemuksesta. Uskon että tämä opinto-ohjelma antaa hyvän lisän meidän yritystoiminnan opintoihin ja se antaa opiskelijoille realistisen kokemuksen yrittäjyydestä sekä lisäksi tukee hienosti meidän alan ammattitaitovaatimuksia, kertoo Teitto.

Yksi uusista Ny-yrityksistä on BeautyStudio LINE, jonka ovat perustaneet Iida Vahter, Laura Sorjonen, Noora Chrons ja Emmi Lamminpää. Nuoret yrittäjät odottavat Ny-yritykseltä paljon ja he uskovat että käytännön toiminnan kautta on mahdollisuus oppia paljon yrittämisestä, kun pääsee hoitamaan itsenäisesti yritystoimintaan kuuluvia asioita. Hieman jännittää kuinka hyvin saamme markkinoitua yritystämme ja yrityksen tarjoamia palveluita pohtii Noora.