Sähköautot innostivat Franfurtissa 21.-24.9.2013
Auto- ja sähköosaston yhteisellä opintomatkalla ei paljon autoilla ajeltu
Julkaistu ma 30 syys, 2013 13:03
Messujen sisäänkäynnillä
Ferrarissa on tyyliä

Sähköautot innostivat Franfurtissa 21.-24.9.2013
Auto- ja sähköosaston yhteisellä opintomatkalla ei paljon autoilla ajeltu

Kouvolan seudun ammattiopiston auto- ja sähköosaston yhteisesti toteuttamalla opintomatkalla vierailtiin kansainvälisillä automessuilla Frankfurtissa sekä vierailtiin Hyundain tehtailla.  Huolimatta siitä, että autot olivat matkan teema tuli matkan aikana kävelykilometrejä enemmän kuin tarpeeksi. Jo siirtymämatkat paikasta toiseen olivat aina useamman kilometrin. Eikä tavan tallaajan jalkaterien tuskaa helpottanut suinkaan se, että itse messupaikalla näyttelyhalleja oli ainakin 13, joista jokainen oli kooltaan kutakuinkin Helsingin Messuhallin kokoinen.

Ensimmäisenä vierailupäivänämme sunnuntaina oli näyttelyjen viimeinen aukiolopäivä. Ihmismassat olivat sen mukaisia. Kaikkiin kolmeentoista halliin emme sentään ehtineet kuuden tunnin aikana tutustua mutta sekin johtui niiden muutaman osaston ruuhkaisuudesta. Ymmärrettävästi juuri saksalaisten omien merkkien kuten Mercedeksen, Volkswagenin ja Audin osastot olivat suosituimpia kävijöiden joukossa ja kuljettuamme niissä muutamissa vellovissa ihmismassoissa jätimme hyvällä jo Audin osaston rauhaan.

Frankfurtin valtavalla messualueella huomasi selvästi merkkejä ajan muuttumisesta. Suuret saksalaiset autonvalmistajat ovat viimeinkin lähdössä suurella rintamalla mukaan sähköautojen valmistukseen. Syy tähän ei suinkaan varmasti ole se, että niillä yhtäkkiseti olisi hirveä menekki, vaan se, että EU:n mallistoille asettamat päästövaatimukset tulevat voimaan parin vuoden kuluttua.  Myös nyt toteuttamamme opintomatka liittyi KSAO:n pyrkimyksiin olla sähkööautoihin liittyvän koulutuksen eturivissä. Kouvolan seudun ammattiopistossa ajoneuvoasentajiksi opiskelevat ovat syksystä 2013 alkaen voineet suorittaa sähköajoneuvojen huoltoon ja korjaukseen valmistavia opintokokonaisuuksia.  Yksi matkalla mukana olleista olikin tekniikan tohtori Teppo Tossavainen, joka palkattiin jo viime vuoden lopulla rakentamaan sähköautoihin liittyvää uutta opintokokonaisuutta KSAO:oon.  Tällaisia Kouvolan ammattiopiston kaavailemia koulutussuunnitelmia on tehty Suomessa vain muutamissa oppilaitoksissa, eikä missään vielä saa varsinaiseen tutkintoon johtavaa koulutusta sähköajoneuvonimikkeellä. Varsinainen sähköajoneuvoasentajan tutkinto on tarkoitus aloittaa heti, kun lupa OPH:sta aikanaan koulutukselle saadaan.

Opintomatkan totutus liittyi osana yhteiseurooppalaista hanketta EUROPE ELECTRIC CAR (EEC) , jonka tavoitteena on tarjota ammatillisten oppilaitosten opettajille ja opiskelijoille uutta, ajankohtaista tietoa sähköautoista. Hankkeeseen osallistuvat Suomesta Kouvolan seudun ammattiopisto ja Kroatiasta  zagrebilainen Škola za cestovni promet sekä frankfurtilainen Croatian Association of Economy.  Hanke toteutetaan 1.8.2012 - 31.7.2014. Sen aikana kukin mukana olevista oppilaitoksista muuntaa perinteisen  polttomoottoriauton sähköautoksi.  Maaliskuussa hankittiin tätä varten myös meille opetuskäyttöön  300-sarjan BMW, joka tullaan muuttamaan tavallisesta polttomoottoriautosta sähköautoksi.  

Hankkeeseen liittyvä ensimmäinen tapaaminen järjestettiin viime marraskuussa Saksassa ja nyt toinen viime maaliskuuta täällä Suomessa Kouvolan seudun ammattiopiston tiloissa.  Tämän nyt toteutetun matkan aikana pidettiin myös hankkeeseen liittyvä tapaaminen Frankfurtissa ja viimeinen järjestetään keväällä 2014  Kroatiassa. Tällä matkalla meitä oli mukana kahdeksan osallistujaa KSAO:sta, joista kaksi opiskelijaa nuorten puolelta ja kaksi aikuispuolelta. Matkaseurueeseemme liittyi kroatialaisten opettajien ja opiskelijoiden yhtä innokas joukko.  Vuorovaikutus ja kokemukset vaihdettiin sujuvasti englannin kielellä.

Ajankohtaista tietoa sähköautoista saatiin Frankfurtissa myös tutustumalla  toisen vierailupäivän aikana Hyundain tehtaalle. Tehtaalla työskentelee noin 250 alan spesialistia erilaisissa suunnittelutehtävissä. Hyuindain tarkasti vartioituja teollisuussalaisuuksia meille valotti päivän aikana heidän tuotantojohtajansa ranskalainen David Labrosse. Mielenkiintoisen ja paljon uuttakin tietoa sisältävän esitelmän lisäksi meille esiteltiin itse laitosta.  Allekirjoittaneelle Hyuindain asema viidenneksi suurimpana ja lähes omavaraisena autonvalmistana oli yllättävää informaatiota.  Tiesittekö, että Hyuindai on ainoa autonvalmistaja maailmassa, joka tuottaa itse mm. teräksen valmistamiinsa autoihin!  Omavaraisuus antaa sitä paitsi Hyundaille joustoa itse valmistusprosessin hallintaan. Tällä hetkellä ainoa osa, jota he eivät autoihinsa itse valmista on akut.

Labrosse selvitti meille kuulijoille myös Euroopan automarkkinoiden erityispiirteitä. Esimerkiksi keskustelumme bensakäyttöisen ja dieselin paremmuudesta on ihan meidän oma eurooppalainen ilmiö. Oli myös yllättävää tajuta, että esimerkiksi Euroopan suurimmalla, Volgswagenillakaan ei ole 10,5 % enempää markkinaosuutta täällä. Erilaisia brändejä Euroopassa kun on 14 ja markkinat ovat lisäksi erittäin muutosherkkiä. Sen verran Labrosse pääsi kehaisemaan, että Hyundai oli vuonna 2012 ainoa merkki, joka kasvatti markkinaosuuttaan Euroopassa.  Hyundai panostaa myös muihin vaihtoehtoisiin energiamuotoihin, koska sähköautomarkkinat ovat vielä melkoisen marginaalisia. Jopa Ferrarin myynti kappaleina vuodessa on enemmän kuin sähköautojen. Hybridit ovat sitten jo toinen juttu. Niiden kysyntä markkinoilla on jo jokseenkin merkittävää. Hyundai uskoo kuitenkin mm. (FuelCell) polttokenno-teknologiaan ja kehittävät sitä sähköauton rinnalla, sillä he uskovat sen olevan innovatiivisempi vaihtoehto.

Aikuisopiskelijoista mukana olleita automaatioasentajiksi opiskelevia Ismo Seppälää ja Jani Nurmista ei tarvinnut paljon houkutella , kun tuli mahdollisuus lähteä tutustumaan kuuluisiin automessuihin Frankfurtiin.  Janille matka oli vielä erityisen jännittävä, koska hän ei aikaisemmin ollut matkustanut lentokoneessa.  Ismo sitävastoin on jo kokenut maailmanmatkaaja. Kummallekaan ei omalla kielitaidolla pärjääminen tuottanut ongelmia, sillä jo yllättävän vähällä englanninkielentaidolla ne paikallisetkin siellä Frankfurtissa pärjäsivät. Kroatialaisista matkakumppaneista puhumattakaan. Matkan parasta antia automessujen ja upeiden maisemien lisäksi on opiskelijoiden mielestä sen tuoma hyöty opiskelumotivaatiolle. Vaikka sähköautot eivät suoranaisesti ole yhteydessä poikien opiskeluihin, niin kiinnostua alaan ja vaikkapa töiden perään Saksaan lähteminen ei enää tunnu niin vieraalta vaihtoehdolta.

Nuorempaa polvea edustaneet Jimmy Virtanen ja Joonas Kunnasluoto ovat toisen vuoden ajoneuvoasentajaopiskelijoita. Myös heitä kiinnosti mahdollisuus lähteä isoille autoalan messuille ja samalla laajentaa omaa ammatillista osaamistaan erityisesti sähköautojen osalta. Kielitaito karttui ja yhteiset retket  ja kokemusten vaihto kroatialaisten opiskelijoiden kanssa lisäsivät uskoa omaan osaamiseen.

Matkan viimeisenä päivänä niin me KSAO:n osallistujat kuin kroatialaisetkin kokoonnuimme vielä yhteiseen tapaamiseen Frankfurtissa sijaitsevan kroatialaisen kauppakamarin johtajan  Mario Šušakin opastamana paikalliseen oppilaitokseen jakamaan kokemuksiamme.  Ja tietysti saimme myös todistukset osallistumisestamme. Samassa tilaisuudessa kansanvälisyyskoordinaattorimme Auli Haapajärvi suunnitteli kroatialainen kollegansa Snjezana Kovacin kanssa viimeistä tapaamista Zagrebissa.  Meidät suomalaiset toivotettiin sydämellisesti tervetulleiksi Kroatiaan keväällä 2014.

Mercedeksen osaston väentungosta
Frankfurtin torneja
Saku Tiainen ja moottoriseinä
Me ja kroatialaiset
Junaa odottamassa Hyundain tehtaille
Toyota GT86
Porshe hybridi
Huyndain tehtaan sisääntulo
Teslan alusta
Sähkö Smart
Toyota hybridin poikkileikkaus
Pojat välillä pulpetissakin
Maailman nopein auto? Bucatti.
Teppoa kiinnostaa uusi Corvette
Osastot olivat todella suuria
Frankfurt am Main illalla
Autoilla ajettiin sisälläkin kovaa
Sähkönsininen Lexus
Upea Honda. Keskimoottorina V6 ja lisäksi kolme sähkömoottoria.
Vanhan kaupungin kirkontorni illalla
Punainen Corvette 6,2 litraisella V8 moottorilla on varsinainen menopeli.
Sähköauto Teslassa moottorit on sijoitettu taakse ja piiloon rungon alle. Tavaratilaa on siis sekä edessä että takana.