Päänavaus Kymenlaksossa:
Pelialan aikuiskoulutus käynnistyi
Julkaistu ke 15 helmi, 2012 12:04
Noin puolet ensimmäisen ryhmän opiskelijoista on Kouvolan seudulta, puolet noin sadan kilometrin säteeltä mm. Lappeenrannasta, Pyhtäältä ja Helsingistä. Kaikki ovat aktiivisia pelien harrastajia, ja monella on taustallaan datanomin tutkinto.

Kouvolan seudun ammattiopistossa on aloitettu ensimmäisenä Kymenlaaksossa pelialan ammatillinen koulutus. Opiskelun aloitti 14 aikuisopiskelijaa ja se kestää kahdeksan kuukautta. Koulutuksessa voi suuntautua joko pelien ohjelmointiin tai peligrafiikkaan. Tavoitteena on, että koulutuksen suorittaneet kykenevät tekemään pelejä tai pelattavia demoja vähintään Mac iOS, Windows Phone 7 sekä verkkoympäristöön.

”Pelialan koulutuksen avaamalla KSAO on omalta osaltaan vahvistamassa Kaakkois-Suomen peliklusteria”, rehtori Timo Olli toteaa. ”Peliala on kasvava bisnes ja haluamme olla osaltamme rakentamassa Kymenlaaksoon uutta toimintaa ja toivottavasti myös työpaikkoja”, hän painottaa.

”Opintoihin sisältyy myös pelisuunnittelua sekä liiketoimintaa, jotta opiskelijat saavat eväitä myös yrittäjyyteen”, kertoo projektivastaava Timo Ylikangas. Koulutuksen aikana luodaan myös kontakteja pelitaloihin ja alan ammattilaisiin.

Koulutus on syntynyt KSAO:n Gamedu-hankkeen kautta, jota rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto sekä aluekehitysrahasto. Nuorille suunnattu, tutkintoon johtava koulutus aloitetaan ensi syksynä osana datanomikoulutusta. Nuorten koulutukseen haetaan yhteishaussa 27.02.-16.03.2012.

Lisätietoja:
GAMEDU, projektivastaava Timo Ylikangas, puh.020 615 6744
Rehtori Timo Olli puh. 020 615 8130
 

esr.jpg vipuvoimaaeu_rgb.jpg gamedu.jpg


 

Rehtori Timo Olli toivotti ensimmäisen pelialan ryhmän tervetulleeksi KSAO:oon. ”Olette tekemässä historiaa ammattiopistossa”, hän totesi.
Vieraileva luennoitsija, ammattipelisuunnittelija Jaakko Kemppainen johdatti opiskelijat pelialan saloihin. Ensimmäisen päivän aikana tartuttiin tusseihin, saksiin ja kartonkiin – pelin käytettävyyttä testataan aina ensin manuaalisesti. ”Pelin on oltava helppo käyttää – muuten sitä ei pelaa kukaan”, Kemppainen korosti. Päivän aikana syntyi neljän ryhmän voimin mm. strategiapeli ja korttipeli.